Мета:
- дати уявлення про атмосферний тиск, формувати знання про причини зміни атмосферного тиску, дати поняття про практичне застосування знань про дію атмосферного тиску, познайомити з будовою та принципом роботи барометра;
- розвивати логічне мислення, інтелект, науковий світогляд; практичні навички роботи з фізичним обладнанням, підручником;
- виховувати працьовитість, старанність, колективізм, бережливе ставлення до обладнання. залучати школярів до інтерактивних бесід та ігор.
Обладнання: барометр, шприц, піпетка, лівер, склянка з водою, папір.
Тип уроку: комбінований.
Форма проведення: урок-дослідження.
Хід уроку:
І. Етап орієнтації.
«Замало бути обізнаним у нових ідеях. Потрібно знати, де можна
Використати ці ідеї, вміти з ними поводитися, а не лише захоплюватися.»
Майкл Фурман
ІІ. Покладання мети.
Бесіда з класом.
1. Сформулюйте закон Паскаля.
2. Що називається гідростатичним тиском?
3. Як розрахувати тиск рідини на дно і стінки посудини?
4. Від чого залежить гідростатичний тиск?
5. Чому водолази на великих глибинах користуються скафандрами, що виготовлені з кращих сортів сталі?
6. На якому поверсі будинку вода з кранів витікає під більшим тиском: нижньому чи верхньому?
7. Чому стінки внутрішніх органів глибоководних риб, швидко витягнутих на поверхню, виявляються розірваними?
8. Наведіть приклад застосування сполучених посудин.
9. Закон сполучених посудин.
Розв’язування задач ( паралельно).
- Аналіз домашньої задачі № 191 ( один учень)
Який тиск створює гас на дно бочки, висота якої 1,2 м?
- Біля нашої школи є водонапірна башта. Напір води у водокачці створюється насосами. На яку висоту піднімається вода, якщо тиск, який створюється насосом, дорівнює 400 кПа? ( робота з карткою)
- Тиск у морі може бути достатньо великим, щоб нашкодити здоров’ю живих істот та загрожує їх життю. На якій глибині тиск у морі становить 412 кПа? ( колективно)
Мотивація навчальної діяльності.
Учитель. Спостерігаючи, як ходять, бігають, стрибають люди, нікому не спаде на думку, що на кожного з них тисне стовп повітря масою близько 15 т. Спробуйте уявити себе, весело підстрибучим із таким тягарем на плечах. Не виходить? Звідки ж узялася така маса повітря і чому ми не беремо її до уваги щохвилини? Про це ви дізнаєтеся на сьогоднішньому уроці.
Запис теми.
Працювати будемо згідно плану уроку.
ІІІ. Етап проектування.
- Ознайомлення з поняттям «атмосферний тиск».
- Вимірювання атмосферного тиску. Дослід Торрічеллі.
- Барометри. Будова та принцип роботи барометрів.
- Залежність атмосферного тиску від висоти.
- Вплив зміни атмосферного тиску на живі організми.
ІV. Організація виконання плану.
Учитель. Люди живуть на дні повітряного «океану» - атмосфери. Усі тіла й речовини, у тому числі й атмосферне повітря, мають вагу, хоча повітря дуже легке, але протяжність його шару обчислюються багатьма сотнями кілометрів. Наслідком цього і є атмосферний тиск повітря.
Дослід 1.
Нальємо в склянку води, накриємо аркушем паперу і швидко перевертаємо на долоні. Заберемо руку – вода зі склянки не виливається. Це атмосферне повітря тисне на аркуш.
Дослід 2.
Візьмемо дві скляні трубки й опускаємо до склянки з водою. Закриємо верхні отвори пальцями і піднімемо трубки. Вода не виливається, доки ми не відкриємо один з верхніх отворів. Це тисне повітря на воду.
Атмосферний тиск є одним з показників погоди. Тривалий час люди не здогадувалися про його існування. Першим довів існування атмосферного тиску і виміряв його італійський вчений Еванджеліста Торрічеллі в середині 18 ст. для цього він використав запаяну з одного кінця скляну трубку завдовжки 1 м із нанесеними поділками. Трубку він наповнив ртуттю і перевернув її у миску з водою. При зміні тиску ртуть у трубці то піднімалася, то опускалася – цей прилад був названий ртутним барометром. За одиницю тиску прийняті міліметри ртутного стовпа ( мм рт.ст.)
Якщо атмосферний тиск збільшується – то буде ясно, якщо – зменшується – похмуро.
Нормальним атмосферним тиском прийнято вважати тиск атмосфери, що дорівнює тиску стовпа ртуті висотою 760 мм при 0 0 С.
Еколог - консультант
Основні пояси атмосферного тиску на Землі.
Утворення поясів із переважанням низького і високого тиску пов’язано з властивостю повітря змінювати об’єм і масу залежно від температури. ( згадайте домашню кухню, коли мама готує їжу – внизу холодніше ніж під стелею). На Землі утворюються три пояси з переважанням низького тиску: у районі екватору, помірних широтах, і чотири – із переважанням високого тиску.
Аналіз таблиці виміряного атмосферного тиску на різних висотах( ст.98) підручника.
Практичне застосування знань про дію атмосферного тиску.
Демонстрація.
- Робота присосків для кріплення предметів.
- Принцип роботи медичного шприца, піпетки.
- Принцип роботи лівера.
Виступ винахідника – раціоналізатора « Принцип роботи поїлки з поліетиленової пляшки»
Для вимірювання атмосферного тиску на практиці використовують барометр – анероїд і барограф.
Робота в парах. Ознайомитися з будовою та принципом роботи барометрів. Аналіз роботи. Демонстрація барометра – анероїда.
Практична робота. ( повторення інструктажу з техніки безпеки) «Вимірювання атмосферного тиску.»
Віртуальна екскурсія до кабінету фізики іншої школи.
Робота інформаційного бюро. « Це цікаво знати» ст. 101.
Робота інформаційного бюро. « Це цікаво знати» ст.104.
Розв’язування задач усно ( ланцюжком) 203, 204, 205, 207.
Гра «Вірю – не вірю»(відповідь так – хлопок в долоні, ні - розведемо руками)
1. Атмосферний тиск – це сила, з якою повітря тисне на земну поверхню.
2. Атмосферний тиск знижується з підняттям на 1 км на 10,5 мм рт. ст..
3. Атмосферний тиск вимірюється за допомогою барометра.
4. Нормальним атмосферним тиском для всіх точок планети є 760 мм рт.ст
Працює довідкове бюро.
Ще в 1924 р. альпіністи на Евересті відзначали, що після дев'яти тижнів, проведених на проміжних висотах, людина може піднятися до 8530 м і спати дві або три ночі на висоті до 8230 м. Як показали вперше підйоми на вільних аеростатах в сімдесятих роках минулого століття, неадаптований повітроплавець, піднявшись на такі висоти, швидко втрачав свідомість і гинув. Якщо в барокамері на рівні моря піддати людей дії зниженого тиску, то при тиску, відповідному висоті 7620 м, вони втрачають свідомість через 10 хвилин, а при тиску, відповідному висоті 8230 м, - через 3 хвилини.
Найбільша відома висота, на якій є постійне населення, дорівнює 5335 м. В Андах на цій висоті є селище при руднику під назвою Аконквілча. Кажуть, що шахтарі вважають за краще щодня опускатися з цієї висоти на 455 м і не жити в спеціальному таборі, побудованому для них адміністрацією копальні на висоті 5790 м.
V. Усвідомлення досягнення мети.
Запитання підручника ст.101, §27.
Виділення головного. Робота з підручником.
Які труднощі ви відчули при вивченні матеріалу?
Продовжте мою думку:
Я не вмів, тепер вмію…
Я не знав, тепер знаю…
Де на практиці можна використати одержані знання?
VІ. Домашнє завдання.
Опрацювати текст § 27, дати відповідь на запитання;.
Скласти екологічну задачу на визначення атмосферного тиску на різній висоті.
Індивідуальне завдання ( підготувати цікавий дослід на умови плавання тіл, одержавши попередню консультацію вчителя
.)
|