Мета: поглибити і закріпити знання про явище тертя та силу тертя,
розкрити роль та практичне застосування тертя на
виробництві, в побуті, в природі; розглянути способи
зменшення та збільшення сили тертя;
сприяти формуванню світоглядної ідеї пізнання явищ і
властивостей навколишнього світу, висвітлювати проблеми
екологічного спрямування;
формувати вміння узагальнювати дослідні плани на основі
наявних знань про явище тертя, розвивати вміння працювати
в команді;
розвивати логічне мислення, пам'ять, інтелект,
виховувати уважність, старанність.
Обладнання : динамометр, брусок, важки, папір, скло , лінійка,
гума, нождачний папір різної грубості,
роздатковий матеріал.
Тип уроку : формування і засвоєння нових знань
Форма уроку: експериментальне дослідження.
ХІД УРОКУ
І. Етап орієнтації
Вступне слово вчителя.
Ми з вами спробуємо віднайти справедливість. Хоч ми першими закони динаміки не відкрили, але весь час їх спостерігаємо на практиці.
Сьогодні я вас запрошую на урок –експериментальне дослідження.
Людина весь час намагається пояснити нез’ясовне, побачити невидиме, почути нечутне. Озираючись навколо себе, людина замислювалася про природу і намагалася розв’язати загадки, які природа перед нею ставила.
Ми почали вивчати з вами тему «Сили». На сьогоднішньому уроці ми продовжимо вивчати нові фізичні характеристики, закони природи. Але спочатку згадаймо :
- Що таке сила ?
- Якою буквою позначається сила?
- Яким приладом вимірюється сила?
- Що таке вага тіла?
- Яка сила тяжіння діє на тіло масою 100 кг?
- Яка вага людини масою 70 кг?
- Яка маса каменя якщо його вага 100 Н?
- Яка рівнодійна двох сил 15 Н і 25 Н, якщо вони напрямлені вздовж однієї прямої в один бік?
- Яка рівнодійна двох сил 45Н і 30 Н, якщо вони напрямлені вздовж однієї прямої в протилежні боки?
- Вагонетку тягнуть два робітники, прикладаючи до неї в одному напрямку сили 30Н і 45 Н. Сила опору рухові 15 Н. Яка рівнодійна сила, як вона напрямлена?
ІІ. Етап покладання мети
Мотивація навчальної діяльності.
Зверніть увагу у даній задачі є сила опору руху. Як думаєте, що це за сила? Сьогодні ми спробуємо розібратися в цьому питанні.
Дослід 1. Спостерігаємо рух іграшкового автомобіля. Чому автомобіль зупиняється?
Дослід 2. Дерев’яна кулька скочується, а дерев’яний кубик лежить нерухомо. Чому?
Діє сила тертя. Хочете її дослідити?
Сформулюйте самі тему уроку.
Оголошення теми уроку .
Тема. Сила тертя
Тож сьогодні ми дослідимо :
- причини виникнення сили тертя,
- види сили тертя,
- залежність сили тертя,
- її практичне застосування.
ІІІ. Організація виконання плану
Французький фізик Кулон Шарль Огюстен у 1781 році дослідив тертя. Сьогодні ми проведемо досліди для вивчення сили тертя і зробимо відповідні висновки. З тертям ми зіштовхуємося на кожному кроці. Вірніше було б сказати, що без тертя ми й кроку не можемо ступити. Тертя може бути корисним і шкідливим. Два найголовніші винаходи – колесо і добування вогню - пов’язані саме з прагненням зменшити і збільшити тертя. Тож як виникає сила тертя ? Давайте з’ясуємо «Чому існує тертя»?
Тертя – це явище яке виникає під час дотику поверхонь двох тіл.
Сила, яка виникає під час руху одного тіла по поверхні іншого і напрямлена проти руху називається силою тертя.
Експериментальна частина .
Пригадаємо інструктаж з БЖД
З’ясуємо види сили тертя.
- Завдання 1. Кладемо брусок з тягарцем на стіл і тягнемо за допомогою динамометра. Записуємо покази динамометра.
Виникає сила тертя спокою.
- Завдання 2. Брусок з тягарцем рівномірно тягнемо, записуємо покази динамометра.
Виникає сила тертя ковзання.
Обчислення сили F=μN, N=mg
Працюємо з таблицею коефіцієнтів тертя.
- Завдання 3. Брусок і тягарець кладемо на скляні трубочки. Тягнемо і вимірюємо силу тертя.
Виникає сила тертя кочення.
Яка з трьох сил тертя найбільша? Найменша?
Дослідимо від чого залежить сила тертя.
Групова робота
Завдання І групи.
Визначення залежності сили тертя від роду поверхонь, що стикаються.
Обладнання: динамометр, лінійка, брусок, тягарці, шліфувальний папір.
Порядок виконання роботи
- Виміряй силу тертя ковзання при рівномірному русі бруска по лінійці, шліфувальному папері, склі.
- Порівняй виміряні сили тертя. Зроби висновок.
Завдання ІІ групи
Визначення залежності сили тертя від сили тиску.
Порядок виконання роботи
- Покласти на лінійку брусок, на нього один тягарець, рівномірно рухаючи брусок визначте силу тертя.
- Покладіть на брусок два тягарця, повторно виміряйте силу тертя.
- Чи залежить сила тертя від сили тиску?
Завдання ІІІ групи
Визначення залежності сили тертя від площі тіл, між якими відбувається тертя.
Обладнання: динамометр, лінійка, брусок з двома тягарцями.
Самостійно обери шлях визначення залежності сили тертя. Дай відповідь на запитання. Чи залежить сила тертя від площі стичних поверхонь?
Що ж являється причиною тертя стичних поверхонь?
Застосування сили тертя
Результати пошукової роботи в групах з тем:
«Тертя в техніці, на виробництві»
Чи пробували ви їздити на автомобілі в ожеледь? Задоволення не з приємних. Так само, втім, як і бути пішоходом в таку ж пору року. Коли дорога покрита кіркою льоду, ми говоримо: погане зчеплення. Що це означає? Це означає, що тертя між колесами і дорогою дуже маленьке. І якщо це корисно у разі переміщення вантажів волоком, наприклад, на санках, то дуже шкідливо в ситуації, коли необхідно різко загальмувати або змінити напрямок руху. Роль сили тертя в житті людини величезна, цього не можна заперечувати. Обтічна форма автомобілів, літаків, ракет дозволяє розвивати великі швидкості. Поясніть, товариші, чому?
…..
Але тертя може грати і негативну роль. Саме через нього нагріваються і зношуються рухомі частини різних механізмів. У таких випадках його намагаються зменшити. Існує кілька способів зменшення тертя.
Один з них – це введення мастила між поверхнями, що труться. Мастило зменшує тертя. Тертя в рідині набагато менше, ніж сухе тертя.
«Тертя в природі»
«Тертя в побуті, спорті, музиці»
Роль сили тертя в побуті зводиться до того, що ми можемо ходити і їздити, що предмети не вислизають у нас з рук, що полиці і картини висять на стінах, а не падають, навіть одяг ми носимо завдяки тертю, яке утримує волокна в складі ниток, а нитки в структурі тканин.
Спортсмени натирають руки спеціальним порошком, щоб спортивний інвентар не ковзав у руці.
Скрипаль натирає каніфоллю смичок, що збільшити тертя.
Метод гіпотез
Що буде, якщо?
- Візьмемо в руки мокре мило?
- Бавовняні шнурки замінимо на шовкові?
- Якщо не набивати на взуття футболіста шкіряні шипи?
Презентація збірки якісних задач ученицею - «Чомучки».
Прослідкуємо зв'язок між розділами фізики.
Сьогодні ви вивчаєте розділ «Механіка», а чи існує зв'язок цього розділу з Темою «Електризація», «Коливання і хвилі», «Теплові явища». Використайте підказки: ебонітова паличка, електрометр, куля на штативі, сірники.
Розв’яжи задачу
- Знайди найменший радіус дуги повороту автобуса, який рухається горизонтальною дорогою зі швидкістю 72 км/год, якщо коефіцієнт тертя ковзання коліс об дорогу 0,3.
- Позмагаємося хлопці з дівчатами. Розв’яжемо № 147, №148
ІV. Усвідомлення досягнення мети.
Що нового ви дізналися на сьогоднішньому уроці? Що вам найбільше сподобалося?
Отож виділимо головне:
- Силою тертя називається….
- Існує три види сили тертя…
- Причини сили тертя…тертя залежить від…
- Сила тертя позначається…
- Формула сили тертя…
- Коефіцієнт тертя…
Виділимо у підручнику головні моменти.
Перегляд відео «Сили в природі»
V. Домашнє завдання
Параграф 22, № 149, підберіть по два приклади шкідливих та корисних проявів сили тертя.
VІ. Оцінювання учнів.
|