Вівторок, 23.04.2024, 14:40
Вітаю Вас Гість | RSS

Творча майстерня вчителя

Меню сайту
Новини сайту
Надія школи
Працюємо і навчаєм
Ми навчаємося не для школи, а для життя. Сенека Молодший День, у який ви не дізналися для себе нічого нового, минув даремно. Н.С.Станіславський Щоб дитина була палко зацікавлена навчанням, їй необхідне багате, різноманітне, приваблююче, інтелектуальне життя. Сухомлинський В.
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Конспекти урокув фізики » 7 клас

Конспект уроку фізики, 7 клас "Тиск. Сила тиску"
15.02.2017, 21:32

Мета уроку:

- продовжувати формувати в учнів наукові знання та вміння з теми: «Взаємодія тіл»;

ввести поняття  тиску, навчити встановлювати залежність між  тиском, площею та силою; ознайомити  із сферами  використання  знань про тиск в природі і техніці;

розвивати інтелект, винахідливість, науковий світогляд, логічне мислення, увагу, конструкторські здібності, вміння робити висновки та узагальнення;

виховувати самостійність, колективізм,  почуття власної безпеки; залучати школярів до спілкування та обговорення проблем, узгоджувати  досвід учня з науковим змістом знань, що набуваються;  підвищувати пізнавальний інтерес до фізики як науки.

Обладнання: брусок із загостреними цвяхами, тягарці, пісок.

комп’ютер, екран.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

                                                          Хід уроку.

І. Етап орієнтації.

Учитель. Добрий день. Розпочнемо урок з давньоіндійського афоризму. «Найвищим благом є знання:

Його не відібрати,

Воно неоцінне,

Воно ніколи не зникне.»

Поясніть  зміст афоризму. (учні висловлюють свої думки)

Отож здобувайте з радістю знання, воно вам обов’язково стане в пригоді.

Сьогодні на уроці помічниками у мене будуть:

Працівники довідкового бюро -

Механік - …., біолог - …, будівельник - …,столяр - …

Виконуючи досліди не забувайте виконувати правила з техніки безпеки.

ІІ. Покладання мети.

Дослід.

Якщо натиснути на дерев'яну дощечку долонею, то дія Вашої руки рівномірно розподілиться по всій поверхні долоні і не спричинить помітної дії на дощечку.

Якщо тепер з тим же зусиллям натискати на дощечку гострим цвяхом, то та сама сила діятиме на малу поверхню вістря цвяха  і він увійде в дерево.

Кожен з вас спостерігав як рухається людина по шару снігу на лижах та без них. Чим відрізняється рух? (учні висловлюють свої  думки)

Тема нашого уроку „Тиск”.

Сьогодні на уроці:

сформуємо поняття про тиск і силу тиску;

встановимо залежність між тиском, діючою силою та площею поверхні;

одержимо практичні навички розв’язування задач;

пов’яжемо одержані знання з практикою.

ІІІ. Етап проектування.

  1. Формування поняття про тиск і силу тиску.
  2. Встановлення залежності тиску дослідним методом.
  3. Розвязування задач на обчислення тиску, сили тиску.
  4. Практичне застосування матеріалу.
  5. Тиск в живій природі.

ІV. Організація виконання плану.

Висновок після проведення досліду.   Результат дії сили залежить не тільки від її модуля, напрямку та точки прикладання, але і від площі тієї поверхні, перпендикулярно до якої вона діє.

Цей висновок підтверджений досвідом. Тому при розрахунку дії багатьох інструментів і механізмів важливо знати не тільки силу, з якою одне тіло діє на інше, але й площу, на яку діє сила.

Тиск — це фізична величина, що визначається відношенням  сили тиску до площі поверхні, на яку вона діє.

ФОРМУЛА ТИСКУ


У Міжнародній системі одиниць (СІ) тиск виражають у Паскалях (Па). Ця одиниця названа так на честь видатного французького вченого Блеза Паскаля.       

1 Па - це тиск, який створює сила  1 Ньютон на площу поверхні 1 м2.

Довідкове бюро ( повідомлення учня про Блеза Паскаля.)


На практиці застосовують кратні одиниці:

1 гектопаскаль=100 Па = 1 гПа;

1 кілопаскаль = 1000 Па = 1 кПа;

1 мегапаскаль = 1 000000 Па = 1  МПа.



 

Довідкове бюро ( коментарій учнів)

Тиск повітря на висоті 800 км 10-8 Па.

Тиск танка на ґрунт 105 Па.

Тиск автомобіля на шлях 0,3∙105 Па.

Тиск жала бджоли 0,5∙108 Па.

Тиск у центрі вибуху водневої бомби 1014 Па.



 

Давайте перевіримо, як тиск залежить від площі поверхні і сили, що на неї діє. Завдання виконуються паралельно.

Учень  працює  з карткою біля дошки

Розвяжи задачу.

Порівняти тиски p1 і p2.

F1 = F2 = 10 H

S1 = 2 м2

S2 = 4 м2

Експериментальне завдання.( учні працюють біля дошки)

Обладнання: дві посудини з піском, дерев’яний брусок, дві гирі.

Завдання: порівняти два тиски, що чинить брусок, за глибиною занурення бруска в пісок.

Хід роботи.

Одну з гир покласти на брусок, що лежить на піску. Зробити те саме, перевернувши брусок на бік.

Одну з гир покласти на брусок, що лежить на піску. Зробити те саме, взявши іншу гирю.

Робота з класом

Запишемо формулу для обчислення тиску.

Запишіть вираз для обчислення площі та сили.              ;                 



 

Учні  роблять висновки  за результатами своїх завдань.



 

Оскільки тиск прямо пропорційний силі тиску, то, збільшуючи її, можна збільшити тиск. Значно простіше збільшити тиск можна, зменшивши площу поверхні, на яку діє сила. І навпаки, із збільшенням площі тиск зменшиться.



 

Проблемне запитання.

Наведіть приклад.  Коли, зменшуючи тиск, можна зберегти життя людини? Уникнути травм?

Довідкове бюро

Відомості з уроку ОБЖ „Безпека на льоду. Допомога потерпілому”

     Тому, хто провалився під лід, дуже важко вибратися з лунки, адже лід кришиться під вагою тіла. Щоб запобігти цьому, треба широко розвести руки в сторони, розпластавшись на льоду, і перекотитися на спину, щоб витягти ноги. Чим більше ти розпластаєшся на льоду, тим менше тиснутимеш на нього.

Вибравшись з ополонки, не можна ставати на ноги, а слід перекотитися чи переповзти на безпечне місце, пам'ятаючи, що вага тіла стала більшою через мокрий одяг.

Допомогти тому, хто провалився під лід, можна, якщо з безпечного місця подати потерпілому довгу жердину, гілку, кинути мотузку, зв'язані паски, шарфи. Підбиратися до потерпілого найкраще, прив'язавшись мотузкою, лігши на лижі або дошку і обережно просуваючись до ополонки.

Ситуація 1.

Хлопчик підійшов до ополонки, зняв пасок і кинув потерпілому.

Ситуація 2.

Хлопчик знайшов уламок  огорожі, ліг на неї і підповз до ополонки, закинувши потерпілому канат.

Хто з цих дітей найменше ризикує провалитися під лід? Чому?



 

Розвязування задач.

Розв’язуємо здачі разом. Ст. 84. (робота з підручником)

Задача.

Який тиск чинить на підлогу ваше тіло?  Площа ступні, що стикається з підлогою,  наближено дорівнює 200 см2?

Усні задачі. № 164 – 167, ст. 84.

Довідкове бюро  « Це цікаво знати» ст.83.

Рольова гра

Механік. 

Важкий гусеничний трактор, маса якого становить десятки тисяч кілограмів, чинить на ґрунт тиск 40 – 50 кПа, тобто всього в 2 - 3 рази більший, ніж хлопчик масою 45 кг. Пояснюється це тим, що вага трактора розподіляється на велику площу. А ми встановили, що чим більша площа опори, тим менший тиск чинить та сама сила на цю опору.

Залежно від того, малий чи великий тиск треба мати, площу опори збільшують або зменшують. Шини вантажних автомобілів і шасі літаків роблять значно ширшими, ніж легкових. Особливо широкими роблять шини в автомобілів, призначених для пересування в пустинях.

Важкі машини, такі, як трактор, танк або болотохід, маючи велику опорну площу гусениць, проходять по такій болотистій місцевості, по якій не пройде людина.



 

Будівельник.  Наприклад, щоб ґрунт міг витримати тиск будинку, який споруджують, збільшують площу нижньої частини фундаменту.

Столяр.

З другого боку, при малій площі поверхні можна невеликою силою створити великий тиск. Наприклад, вдавлюючи кнопку в дерево, ми діємо на неї із силою близько 50 Н. Оскільки площа вістря 0,1 мм2, то тиск на дерево становить 50 000 000 Па = 50 000 кПа.

Цей тиск у 1000 раз більший від тиску, що його чинить гусеничний трактор на ґрунт.

Леза різальних і вістря колючих інструментів (ножів, ножиць, різців, пилок, голок тощо) добре загострюють. Гостре лезо має маленьку площу, тому навіть від малої сили створюється великий тиск, і таким інструментом легко працювати.

Біолог.

Різальні й колючі пристрої трапляються і в живій природі — це зуби й кігті, дзьоби, шипи тощо. Усі вони з твердого матеріалу, гладенькі й дуже гострі.



 

Виступ гості уроку – мами одного з учнів, відомої майстрині села.

Розповідь про призначення наперстка, якість голок для вишивання.

ІV. Усвідомлення досягнення мети.

Учні виділяють головне у вивченому матеріалі (за підручником);

Запитання до вивченого:

Що називають тиском?

Як можна визначити силу тиску?

Як можна збільшити тиск, зменшити тиск?

Які труднощі ви відчули при вивченні матеріалу?

Продовжте мою думку:

Я не вмів, тепер вмію…

Я не знав, тепер знаю…

Де на практиці можна використати одержані знання?

V. Домашнє завдання.

Параграф 23, задача № 171. Підготуватися до конкурсу «Сама цікава задача з теми «Тиск» ( підібрати дві – три задачі)

VІ. Оцінювання учнів.

Категорія: 7 клас | Додав: hraisa660404metaua | Теги: тиск
Переглядів: 607 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Народження сайту
11 лютого 2017 року
Моя Батьківщина
flag-ukrainy-animatsionnaya-kartinka-0015 Моя Україно прекрасна, пісень і волі сторона. Олександр Олесь
Щорічні конкурси
Вхід на сайт
Пошук